Puhelut eivät tule läpi (En pysty vastaanottamaan puheluita)

Uusi teknologia nimeltään 4G-puhelut (VoLTE - Voice over LTE) eivät välttämättä toimi vielä kaikissa puhelimissa, joissa on toimiva 4G-yhteys. Jos tämä on tilanne, niin et välttämättä saa kännykkään edes hälyytystä tai tietoa, että kukaan on yrittänyt soittaa puhelimeesi.

1. Ratkaisu on pakottaa puhelut tulemaan normaalia GSM-yhteyttä (2G) pitkin. Tällöin Internet toimii kuitenkin normaalisti 3G:n ja 4G:n välityksellä, mutta puhelut tulevat 2G-verkkoa pitkin:
Asetukset -> Lisää -> Matkapuhelinverkot -> Enhanced 4G -> Pois päältä

2. Jos puhelut eivät vieläkään tule läpi, pakota puhelimesi käyttämään 3G-internet-yhteyttä, kunnes saat ohjelmistopäivityksen operaattorin ja puhelimen välille:
Asetukset -> Lisää -> Matkapuhelinverkot -> Ensisijainen verkko > 3G

 

Laite ei yhdistä verkkoon

1. Eihän puhelin ole lentotilassa ja eikä mobiiliverkkoa ei ole otettu pois päältä.
2. Varmista, että laitteessa on SIM-kortti sisässä ja oikein asennettu. Jos laitteessa on mahdollisuus 2 SIM-kortille, kokeilethan asettaa SIM-kortin molempiin paikkoihin.
3. Onhan SIM-kortin lukitus on avattu PIN-koodilla uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Voit varmistaa tämän tekemällä soiton mihin tahansa numeroon. Jos PIN-koodia ei ole annettu, puhelimeen pyytää tässä vaiheessa PIN-koodia.
4. Varmista, että SIM-kortti on toimiva ja kyseinen liittymä on aktiivinen.
5. Käynnistä laite uudestaan ja yritä ottaa yhteys internettiin uudestaan. 
6. Jos vika on operaattorin päädyssä, niin ota yhteys operaattoriin. Muussa tapauksessa jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä takuuhuoltoomme takuulomakkeen kautta tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, mikä liittymä sinulal on, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

 

Langattomat yhteydet ovat "heikot" tai yhteydet pätkivät

1. Varmista, että operaattorisi tarjoaa hyvät yhteydet alueella, jossa haluat käyttää verkkoa. Voit tarkistaa operaattorisi verkon kattavuuden Googlen avulla kirjoittamalla hakutermiksi esimerkiksi "sonera verkkokartta".
2. Toimiiko muut puhelimet normaalisti alueella?
3. Käynnistä laite uudestaan.
4. Jos Internet ei toimi 4G:llä tai pätkii, joillain alueilla kannattaa vaihtaa laite käyttämään vain 3G-verkkoa, jolloin puhelimen yhteys ei vaihtelisi eri verkkojen välillä, vaan olisi tasaisesti 3g-verkossa:
Asetukset -> Lisää -> Matkapuhelinverkot -> Ensisijainen verkko > 3G
5. Jos yhteyden pitäisi toimia normaalisti operaattorin kanssa halutulla alueella, niin vika voi olla laitteessa. Palautathan tehdasasetukset näiden ohjeiden mukaisesti mahdollisten ohjelmistovirheiden varalta (soft reset).
6. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Huom! Takuuhuoltomme sijaitsee Mäntsälässä, jossa on kohtalaisen hyvät mobiili-yhteydet, joten paikallisia/paikka riippuvaisia yhteysongelmia on vaikea tai jopa mahdoton saada toistettua/korjattua takuuhuollossa. Laitteissa on useita eri antenneita, jotka käyttävät hiukan eri taajuuksia. Joissain laitteissa antennien sijainnista ja laadusta johtuen voi esiintyä joitain laitteistosidonnaisia yhteysongelmia tiettyillä alueilla tiettyjen operaattorien kanssa, joita ei voida korjata. Selkeät antennniviat pystytään korjaamaan.

 


Bluetooth / Wifi / GPS -yhteys ei toimi

1. Varmista, että Bluetooth / Wifi / GPS on päällä sekä puhelimessa, että yhdistettävässä laitteessa.
2. Käynnistä puhelin ja toinen laite uudestaan.
3. Jos yhteys ei toimi, niin poista yhteys ja asenna yhteys uudestaan:
Wifi: Asetukset > Verkko ja Internet > Wifi > yhteyden nimi > Unohda
Bluetooth: Asetukset > Yhdistetyt laitteet > Yhteysasetukset > Bluetooth 
4. Jos Bluetooth ei toimi laitteessa vaikka se on päällä, kytke myös GPS-yhteys päälle. Muutamissa malleissa Bluetooth toimii vain, jos GPS on samanaikaisesti päällä.
5. Jos yhteydet eivät vieläkään pelitä, varmista että laite toimii muiden laitteiden kanssa kyseisellä yhteydellä. Jos laite ei yhdistä muidenkaan laitteiden kanssa, vika voi olla puhelimessa. Jos puhelin toimii muiden laitteiden kanssa, vika on todennäköisesti toisessa laitteessa.
6. Jos ongelma jatkuu, Palautathan tehdasasetukset näiden ohjeiden mukaisesti mahdollisten ohjelmistovirheiden varalta (soft reset).
7. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Vika kaiuttimissa, äänessä tai mikrofonissa?

Muista, että ulkoiset vauriot ja asennustyöt, joita ei ole tehty virallisen huollon toimesta, voivat rikkoa takuun.

1. Varmista, että kaiuttimeen tai mikrofoniin ei ole päässyt likaapölyä tai vettä eikä laitteessa näy ulkoisia vaurioita. Jos epäilet, että laitteeseen olisi voinut päästä likaa, pölyä tai vettä, vika ei vältämättä ole takuun alla. IP68-puhelimissa nämä katsotaan erikseen, koska laitteen pitäisi sietää jonkun verran vettä ja hyvin pölyä.
2. Varmista, että asetuksista, että äänet on päällä ja voluumi riittävän korkealla.
3. Varmista, onko ongelma vain yhdessä vai kaikissa sovelluksissa. Jos vika on yhdessä sovelluksessa, niin ongelma on ohjelmistoperäinen ja voit olla yhteydessä sovelluksen kehittäjään.
4 Jos puheesi kaikuu vastaanottajalle, tai kuulostaa himmeältä, varmista ettei puhelimen kuori kierrätä ääntä kaiuttimista mikrofoniin tai ettei käsi tai suojakotelo peitä mikrofonia, tai kaiutinta. Vika voi olla suojakuoressa.
5. Jos nämä vaiheet eivat auttaneet ja kaiuttimessa, mikrofonissa tai äänessä on vielä vikaa, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Vika voi olla ohjelmistoperäinen ja ohjelmisto nollaantuu tehdasasetusten palautuksella.
6. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Vikaa puhelimen latauksessa

1. Varmista, että latausportissa ei ole likaa tai pölyä ja putsaa latausportti varovaisesti esim. hammastikulla tai paperiliittimen päällä. Varo kuitenkin naarmuttamasta latausporttia.
2. Testaa ensin toimiiko lataus eri johdolla normaalisti.
3. Jos ei se ei auta, testaa latausta eri laturilla.
4. Tarkista, onko laitteessa ulkoisia vaurioita, jotka ovat voineet vaurioittaa latausportin tai akun. Ulkoiset vauriot ja asennustyöt, joita ei ole tehty virallisen huollon toimesta, voivat rikkoa takuun.
5. Jos puhelimen pikalataus toimii hitaasti, varmista myös että laturi ja johto tukevat pikalatausta (voltti- ja ampeerimäärät täsmäävät keskenään).
6. Varmista, että latausjohdon pää on riittävän pitkä. IP68-puhelimissa ja ison akun sisältävissä puhelimissa (esim. K10000 Max, WP2  ja K10 -puheliissa) voi latausportti olla tavalliista syvemmällä ja se voi tarvita erillistä adapteria tai yhteensopivaa johtoa, joissa latauspää on myös normaalia pidempi.
7. Jos nämä vaiheet eivat auttaneet ja latauksessa on vielä vikaa, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Akun kalibroinnissa voi olla ohjelmistoperäistä vikaa ja ohjelmisto nollaantuu tehdasasetusten palautuksella.
8. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Oukitel-puhelimissa on 2 vuoden takuu. Lisätarvikkeissa (esim. laturi ja johto) on 1 vuoden takuu. Normaali akun heikentyminen ei kuitenkaan ole takuun alainen vika.



Vikaa puhelimen akussa tai akkukestossa

Oukitel-puhelimissa on usein iso akku (esim. 10 000 mAh). Tavallisesti puhelimissa on noin 3000 mAh akku, jolloin akkukesto pitäisi olla noin 3 kertaa pidempi vastaavassa käytössä. Joskus akku saattaa tyhjetä normaalia nopeammin, koska taustalle jää sovelluksia "auki" tai prosessori jää suorittamaan jotain prosessia taustalle, vaikka näyttö on suljettu.

1. Optimoi akkukesto alla olevan kappaleen ohjeiden avulla
2. Tarkista, onko laitteessa ulkoisia vaurioita, jotka ovat voineet vaurioittaa latausportin tai akun. Ulkoiset vauriot ja asennustyöt, joita ei ole tehty virallisen huollon toimesta, voivat rikkoa takuun.
3. Jos akkukesto on edellen normaalia lyhyempi, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Akun kalibroinnissa voi olla ohjelmistoperäistä vikaa ja ohjelmisto nollaantuu tehdasasetusten palautuksella.
4. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Oukitel-puhelimessa on 2 vuoden takuu. Lisätarvikkeissa (esim. laturi ja johto) on 1 vuoden takuu. Normaali akun heikentyminen ei kuitenkaan ole takuun alainen vika.

 

Optimoi puhelimen akkukesto

1. Rajoita 4G:n käyttöä. Yleensä 3G on riittävän nopea ja käyttää vähemmän energiaa. Käytä myös WiFi-yhteyttä siellä, missä mahdollista. Voit vaihtaa oletusyhteyden Asetukset -> Verkko ja Internet -> Mobiiliverkko -> Lisäasetukset  -> Ensisijainen verkko -> 3G. 
2. Hyödynnä virransäästötilaa, kun et tarvitse suoritustehoa. Voit vaihtaa virransäästön päälle Asetukset -> Akku  -> Virransäästö.
3. Sulje taustalla olevat sovellukset ja käynnistä puhelimesi uudestaan tasaisin väliajoin, jotta puhelin ei käytä energiaa ylimääräisten taustaprosessien laskemiseen.
4. Käytä ylimääräisiä langattommia yhteyksiä tarvittaessa. Esim Bluetooth, wifi ja GPS-yhteyksiä ei tarvita koko aikaa käytössä. Voit sulkea ylimääräiset yhteydet pikavalikosta. Yöllä varsinkaan ei näitä kaikkia tarvita koko aikaa.
5. Säädä näytön kirkkautta tarpeen mukaan kirkkaammaksi tai himmeämmäksi. Voit kuinka paljon mikäkin toiminto kuluttaa akkua Asetukset -> Akku -> Akun käyttö (valittavissa yläkulmasta)  
6. Rajoita sovellusten hälytyksiä. Ylimääräiset hälytykset esim. WhatsAppista tai sähköpostista voivat aktrivoida puhelimesi näytön hetkeksi päälle ja kuluttaa turhaan akkua.
7. Lataa riittävän usein. Akun tuottama sähkö toimii kemiallisen prosessin toimesta ja tehokkaimmimmillaan tuo prosessi toimii 25-75% akkuvarauksella. Jos laite on usein äärilaidoilla varsinkin 0%:ssa tai liian pitkään 100%:ssa, niin akun ikä voi heikentyä. 
8. Poista ylimääräiset widgetit ja sovellukset
9. Jos käytät paljon energiaa kuluttavia sovelluksia, kuten Youtubea, ennen kuin painat virtanäppäintä sulkeaksi puhelimen näytön pitkäksi aikaa, navigoi ensin aloitusnäyttöön home-näppäimen avulla tai sulje avoin sovellus, ettei se jää taustalle pyörimään siksi aikaa, kun näytttö on pois päältä.

Kosketushäiriö tai näytössä on vikaa

1. Onko ulkoinen vaurio näytössä? Vaikka kyseessä olisi iskunkestävä puhelin, näyttö ei ole iskunkestävä. Joten ulkoinen vaurio näyttöön ei ole normaalia käyttöä ja se on takuun ulkopuolinen vaurio.
2. Onko laitteessa kosteusvaurio? Jos kosteutta on päässyt näytön alle, se on myös takuun ulkopuolinen vaurio. IP68-puhelimissa kosteusvauriot katsotaan tapauskohtaisesti.
3. Jos näytössä ei ole ulkopuolisia vaurioita eikä merkkejä kosteudesta, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Näyttö- tai kosketusvirhe voi poistua tehdasasetusten palautuksella, jolloin ohjelmisto nollaantuu.
4. Jos ongelma jatkuu, vika on takuunalainen ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Suosittelemme aina hankkimaan erikseen panssarilasin puhelimiin, koska näyttö on puhelinten herkin osa. Iskunkestävissä puhelimissa näytöt ei kuitenkaan ole iskunkestäviä. Useimmat näyttövauriot syntyvät, kun pienelle alueelle kohdistuu kova paine esim. taskussaa olleen kiven, avainnipun voimasta tai puhelimen tiputtua maahan kulma tai näyttö edellä. Panssarilasi hajauttaa näyttöön kohdistuvan pistävän paineen laajemmalle alueelle ja ehkäisee siten murtumia. Panssarilasi ei silti tee puhelimen näytöstä iskunkestävää.

Oukitel-puhelimissa on 2 vuoden takuu laitevikojen osalta. 

Joskus kännykän asetuksissa voi olla valittuna vaihtoehto, ettei numeroa näytetä vastaanottajalle. Tänä päivänä se väistämättä aiheuttaa sen, ettei puheluusi vastata.

Tarkista siis tämän yksinkertaisen videon avulla, että millaiset asetukset puhelimessasi on. Tämä toimii ainakin Oukiteleissa missä on Android 7.x käyttöjärjestelmä.

Jos et pysy videon perässä niin voit hidastaa sen vauhtia. Videossa on hammasratas oikeassa alakulmassa. Klikkaa siitä valikko auki. Keskimmäisenä on vaihtoehto Speed. Sitä klikkaamalla saat auki nopeusvaihtoehtoja. 0.5 on jo huomattavasti alkuperäistä hitaampi. (Tämä aiheutti allekirjoittaneessa pientä hihitystä, kuunnellessaan omaa ääntä hidastettuna).