Vianmääritys: Akku tai lataaminen

Vika puhelimen latauksessa

1. Jos akku on tyhjä, lataa laitteeseen virtaa 2-5 minuuttia ja yritä käynnistystä uudestaan pitämällä virtanäppäintä pohjassa 10 sekuntia.
2. Varmista, että latausportissa ei ole likaa tai pölyä ja putsaa latausportti varovaisesti esim. hammastikulla tai paperiliittimen päällä. Varo kuitenkin naarmuttamasta latausporttia.
3. Testaa ensin toimiiko lataus eri johdolla normaalisti. 
4. Jos ei se ei auta, testaa latausta eri laturilla. Huom! Älä käytä muuta kuin Oukitelin laturia pitkäaikaisesti puhelimen lataukseen.
5. Tarkista, onko laitteessa ulkoisia vaurioita, jotka ovat voineet vaurioittaa latausportin tai akun. Ulkoiset vauriot ja asennustyöt, joita ei ole tehty virallisen huollon toimesta, voivat rikkoa takuun.
6. Jos puhelimen pikalataus toimii hitaasti, varmista myös että laturi ja johto tukevat pikalatausta (voltti- ja ampeerimäärät täsmäävät keskenään).
7. Varmista, että latausjohdon pää on riittävän pitkä. IP68-puhelimissa ja ison akun sisältävissä puhelimissa (esim. K10000 Max, WP2  ja K10 -puhelimissa) voi latausportti olla tavallista syvemmällä ja se voi tarvita erillistä adapteria tai yhteensopivaa johtoa, joissa latauspää on myös normaalia pidempi.
8. Jos nämä vaiheet eivat auttaneet ja latauksessa on vielä vikaa, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Akun kalibroinnissa voi olla ohjelmistoperäistä vikaa ja ohjelmisto nollaantuu tehdasasetusten palautuksella.
9. Jos ongelma jatkuu ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Oukitel-puhelimissa on 2 vuoden takuu. Lisätarvikkeissa (esim. laturi ja johto) on 1 vuoden takuu. Normaali akun heikentyminen ei kuitenkaan ole takuun alainen vika.

Vikaa puhelimen akussa tai akkukestossa

Oukitel-puhelimissa on usein iso akku (esim. 10 000 mAh). Tavallisesti puhelimissa on noin 3000 mAh akku, jolloin akkukesto pitäisi olla noin 3 kertaa pidempi vastaavassa käytössä. Joskus akku saattaa tyhjetä normaalia nopeammin, koska taustalle jää sovelluksia "auki" tai prosessori jää suorittamaan prosessia taustalle, vaikka näyttö on suljettu.

1. Optimoi akkukesto alla olevan kappaleen ohjeiden avulla
2. Tarkista, onko laitteessa ulkoisia vaurioita, jotka ovat voineet vaurioittaa latausportin tai akun. Ulkoiset vauriot ja asennustyöt, joita ei ole tehty virallisen huollon toimesta, voivat rikkoa takuun.
3. Jos akkukesto on edellen normaalia lyhyempi, palauta tehdasasetukset puhelimeen näillä ohjeilla. Akun kalibroinnissa voi olla ohjelmistoperäistä vikaa ja ohjelmisto nollaantuu tehdasasetusten palautuksella.
4. Jos ongelma jatkuu, ja takuu on voimassa, voit ottaa yhteyttä Oukitelin takuuhuoltoon takuulomakkeella tai olla yhteydessä jälleenmyyjääsi. Kun olet yhteydessä takuuhuoltoon, kerro tarkalleen mikä on vikana, miten vika alkoi ja mitkä vaiheet olet tehnyt, jotta takuuhuollossa tiedetään tarkallen ongelma ja huolto voidaan tehdä tehokkaasti.

Oukitel-puhelimessa on 2 vuoden takuu. Lisätarvikkeissa (esim. laturi ja johto) on 1 vuoden takuu. Normaali akun heikentyminen ei kuitenkaan ole takuun alainen vika.

Optimoi puhelimen akkukesto

1. Rajoita 4G:n käyttöä. Yleensä 3G on riittävän nopea ja käyttää vähemmän energiaa. Käytä myös WiFi-yhteyttä siellä, missä mahdollista. Voit vaihtaa oletusyhteyden Asetukset -> Verkko ja Internet -> Mobiiliverkko -> Lisäasetukset  -> Ensisijainen verkko -> 3G. 
2. Hyödynnä virransäästötilaa, kun et tarvitse suoritustehoa. Voit vaihtaa virransäästön päälle Asetukset -> Akku  -> Virransäästö.
3. Sulje taustalla olevat sovellukset ja käynnistä puhelimesi uudestaan tasaisin väliajoin, jotta puhelin ei käytä energiaa ylimääräisten taustaprosessien laskemiseen.
4. Käytä ylimääräisiä langattommia yhteyksiä tarvittaessa. Esim Bluetooth, wifi ja GPS-yhteyksiä ei tarvita koko aikaa käytössä. Voit sulkea ylimääräiset yhteydet pikavalikosta.
5. Säädä näytön kirkkautta tarpeen mukaan kirkkaammaksi tai himmeämmäksi. Voit tarkistaa kuinka paljon mikäkin toiminto kuluttaa akkua Asetukset -> Akku -> Akun käyttö (valittavissa yläkulmasta)  
6. Rajoita sovellusten hälytyksiä. Ylimääräiset hälytykset esim. WhatsAppista tai sähköpostista voivat aktrivoida puhelimesi näytön hetkeksi päälle ja kuluttaa turhaan akkua.
7. Lataa riittävän usein. Akun tuottama sähkö toimii kemiallisen prosessin toimesta ja tehokkaimmimmillaan tuo prosessi toimii 25-75% akkuvarauksella. Jos laite on usein äärilaidoilla varsinkin 0%:ssa tai liian pitkään 100%:ssa, akun käyttöikä voi heikentyä. 
8. Poista ylimääräiset widgetit ja sovellukset
9. Jos käytät paljon energiaa kuluttavia sovelluksia, kuten Youtubea, ennen kuin painat virtanäppäintä sulkeaksi puhelimen näytön pitkäksi aikaa, navigoi ensin aloitusnäyttöön home-näppäimen avulla tai sulje avoin sovellus, ettei se jää taustalle pyörimään siksi aikaa, kun näytttö on pois päältä.